Wie in China ’s morgensvroeg opstaat en zich naar een park of een open plek begeeft zal daar tientallen mensen aantreffen die hun dag met een traditionele Chinese bewegingskunst (meestal Taiji Quan en Qigon) beginnen. De rustgevende, mediatieve bewegingen van deze kunst laden de accu op zoals hierin het Westen de ochtendgymnastiek. In de tijd van moeten en haasten is het noodzakelijk om aandacht te besteden aan ons lichamelijk en geestelijk welzijn. Vaak komen we daar niet aan toe of nemen er de tijd niet voor.

Taiji Quan
Ook wel genoemd Chinees schaduw boksen, is gebaseerd op de Chinese Yin Yang filosofie die staat voor een natuurlijk evenwicht “harmonie van lichaam en geest”. Taiji Quan bied een unieke mogelijkheid om beide aspecten te ontwikkelen en te verbeteren.
Taiji beoefenen beoogt een innerlijke rust door vloeiende bewegingen en ademhaling op elkaar af te stemmen. Door regelmatig Taiji te beoefenen leert men de natuurlijke energiestroom in het lichaam te verbeteren, waardoor de algehele conditie en het geestelijke concentratievermogen verbetert.
Taiji kent veel stijlen en vormen, zoals de Yang, Chen, Wu en Sun stijl. Hiernaast kent Taiji ook meditatieve oefeningen, zelfverdedigingselementen en gewapende vormen.

Qi Gong
Met de Qi Gong oefeningen bouw je interne energie op. Gezondheid, vitaliteit en harmonie van lichaam en geest worden bevorderd en op peil gehouden. Het onbelemmerd kunnen stromen van de Qi, waaronder levenskracht en levensenergie wordt verstaan, is hiervoor essentieel. In onze moderne tijd is stress een belangrijke factor die het stromen van de Qi kan blokkeren. Met de langzame en kalme natuurlijke cirkelvormige bewegingen van de Qi Gong kunnen wij deze blokkering opheffen en de stress vervangen door ontspanning.

Gunstige effecten van het beoefenen van Taiji Quan en Qi Gong zijn:
– Bereiken van rust in het denken
– Regelen van de ademhaling en de ademhalingscyclus
– Leren sturen van beweging
– Versterken van de concentratie
– Corrigeren van de lichaamshouding die natuurlijk en ontspannen moet zijn
– Bewegelijkheid van de gewrichten verbeteren
– Evenwicht en harmonie herstellen
– Aandacht voor het ‘hier en nu’
– Ontwikkelen van innerlijke kracht
– Positieve invloed en routine voor het dagelijkse leven

Bushido Ryu verzorgt Taiji Quan en Qi Gong lessen onder deskundige leiding (gecertificeerde instructeurs). Het programma bestaat uit:
Qi Gong
– Shi shi duan jin (10 brokaten Qi Gong)
– Taiji Qi Gong shi ba shi (18 stappen Taiji Qi Gong) (serie 1/2/3)
Xinyi Hunyuan Chen stijl
– 24 vorm XinYi HunYuan Chen-stijl
– 32 vorm XinYi HunYuan Chen-stijl
– 38 vorm XinYi HunYuan Chen-stijl
Pao Chui Neigong
– Xinyi Hunyuan Neigong shi liu shi. Neigong (interne Qi Gong) voor Taiji Quan in 12 / 16 vormen.
Chan si gong
– Chan si gong (de beroemde “silk reeling excercises” van de Chen-stijl).
Yang stijl
– 12 vorm standaard Yang stijl
– 24 vorm standaard Yanhg stijl

Supervisor
Meester Chen Liangsheng, D.S. Kristanto

Instructeurs
Norbert Geurtsen, hoofdinstructeur
Archie Nolten

Lestijden Tai Ji Quan
Vrijdag:
– Groep 1, 18:30-19:30
– Groep 2, 19:45-21:15

Locatie
Gymzaal OBS De Kameleon
Lingestraat 34
1316CS Almere

—————————————–

Dinsdag:
– Extra training, 20:00-21:30

Locatie
Gymzaal OBS Syncope
Kornetstraat 19
1312XE Almere

Beijing 2003